11 SAVETA ZA BEZBEDNU ONLINE KUPOVINU
Poručio bi nešto online, ali se plašiš zloupotrebe podataka, roka isporuke i mogućih reklamacija? Nudimo ti 11 saveta za bezbednu online kupovinu!
Možete da im pristupite sa bilo kog mesta, od jedne do druge vam treba par sekundi, nikada se ne zatvaraju, niko vas ne gura u redu i javljaju vam kada su popusti! Pa zašto onda neko ne voli online prodavnice?
Mogućnost zloupotrebe podataka i osećaj ugroženosti su razlog. Neki od uzroka toga su nemogućnost da se proizvod vidi uživo, odstupanje stvarnog od izgleda na sajtu, pristizanje oštećne robe, kašnjenje isporuke, zabranjivanje provere ispravnosti pre prijema.
Srećom, to se može izbeći, a u nastavku saznajte kako.
1. Najbolje ćete se zaštiti ako znate koje su vaša prava. U slučaju online kupovine najvažnija su:
- Pravo da u roku od 14 dana vratite robu čak i ako ste jednostavno predomislili. Iz ovoga se izuzimaju kastomizirani i kvarljivi proizvodi, novine/magazini, audio/video i softverska oprema koja je otvarana, usluge vezane za igrice iIi lutriju, kupaći kostimi i veš koji su otvarani., roba koja vam je stigla ispravna ali ste je vi oštetili.
Ovo pravo možete da iskoristite popunjavanjem obrasca i odustanka od ugovora, a zatim isti treba da pošaljete prodavcu kao i dostavljenu robu. Ovo vršite o sopstvenom trošku.
Svaki put na sajtu proverite ovu mogućnost i uslove jer su moguća odstupanja.
- Pravo na povraćaj novca, popravku ili zamenu artikla ukoliko proizvod odstupa od opisa sa sajta.
- Pravo da pregledate ispravnost robe pre prijema onda kada je isporučilac prodavac.
- Pravo da odbijete prijem robe od kurirske službe ukoliko paket spolja ima vidno oštećenje.
- Kada paket isporučuje kurirska služba, a nije oštećen spolja, nemate pravo da otvarate paket. Međutim, u roku od 24 časa možete da uložite žalbu prodavcu i kurirskoj službi ako ste po otvaranju paketa utvrdili da je roba oštećena.
- Pravo da odustanete od kupovine i zatražite povraćaj novca onda kada isporuka probija rok naveden od strane prodavca.
- Prodavac je dužan da vam najkasnije u roku od osam dana od dana prijema reklamacije odgovori na izjavljenu reklamaciju. Ovo može učiniti pisanim ili elektronskim putem, a odgovor mora da sadrži: odluku da li prihvata reklamaciju, izjašnjenje o zahtevu potrošača i konkretan predlog i rok za rešavanje reklamacije. Rok ne može da bude duži od 15 dana od dana podnošenja reklamacije izuzev za tehniku i nameštaj gde iznosi 30 dana. Prodavac je dužan da, uz vašu saglasnost, postupi u skladu sa odlukom, predlogom i rokom za rešavanje reklamacije.
2. Za razliku od tradicionalne, tokom online kupovine nemate mogućnost da uživo vidite i dodirnete proizvod. Kada poručujete odeću/obuću veličina može biti neodgovarajuća. Kao opciju imate zamenu artikla ali to možete izbeći. Na mnogim sajtovima su istaknute mere poput dužine rukava, širina pojasa, dužina gazišta na obući i sl. Da ne biste bili razočarani kada proizvod stigne informišite se što više. Pored opisa na sajtu, iskoristite kontakt telefon ili adresu elektronske pošte prodavca i pitajte sve što vas zanima.
3. Za adresu isporuke navedite onu na kojoj ćete vi ili neko drugi biti u periodu kada se očekuje isporuka.
Takođe, možete kuriru reći da ne vraća robu pošiljaocu već da je isporuči sledeći dan.
Ako ste poručili danas, a znate da narednih dana nećete biti na adresi, naznačite pošiljaocu kog datuma da otpremi robu.
4. Koristite kreditnu karticu jer ona prodavcu ne daje direktan pristup novcu sa računa.
Takođe, ako dođe do prevare, vi nemate nikakvu odgovornost niti troškove.
Banka vas jednostavno ne tereti za potrošenu sumu.
S druge strane, kod upotrebe debitne, banka blokira karticu, izdaje novu ali gotovo nikada ne vrši povraćaj.
5. Kupujte samo sa proverenih sajtova. Link bezbednog sajta sadrži “https” na početku. “S” se odnosi na bezbednost (security) pa ako ono izostaje i vidite samo “http”, napustite sajt. Sajt je bezbedan i kada u levom uglu (pored url adrese sajta) ima simbol katanca.
6. Ne otvarajte elektronsku poštu sa nepoznatih adresa. Naročito budite obazrivi prema porukama koje navodno stižu od banke. Informišu vas o problemu sa bankovnim računom, a onda traže određene podatke da bi ga rešili. Ne popunjavajte ništa već kontaktirajte banku i proverite da li je poruka zaista od njih.
7. Na sajtovima popunjavajte samo polja koja su obeležena kao obavezna. Ostala preskočite. Što manje informacija ostavite više ste zaštićeni.
8. Izbegavajte upotrebu javnih internet mreža. One najčešće nisu osigurane pa je svaka informacija koju unesete hakerima lako dostupna. Ako baš morate da se povežete, koristite VPN koji predstavlja neku vrstu barijere između vašeg uređaja i servera. Tako niko ne vidi šta radite.
9. Ekstremno niska cena uvek je povod za sumnju. Najverovatnije nije u pitanju original ili je roba stečena ilegalno. Može se desiti i da platite, a da poručeno ne dobijete.
10. Jednostavne šifre se lako pamte ali vas čine lakom metom. Zakomplikujte je što više možete. Još jedno veliko “NE!” je upotreba iste šifre na svim nalozima - svaki nalog treba da ima svoju. Zapišite ih na papir i sklonite na sigurno mesto.
11. Platili ste, a prodavac tvrdi da niste? Odštampajte izvod od banke koji pokazuje da su sredstva sa vašeg, prebačena na račun prodavca.
Sada skuvajte kafu, odštampajte našu listu, udobno se smestite pa neka bezbedna online kupovina počne!